Åtgärda psykisk ohälsa i arbetslivet

2 07 2016

Att drabbas av psykisk ohälsa på grund av det man anser sig behöva klara av i sin vardag har blivit allt vanligare. i många fall är det faktorer i yrkeslivet som blivit starkt bidragande orsaker till att symtom av psykisk ohälsa uppkommer.

Om att motverka denna utbredda folkhälsoåkomma handlar följande artikel:

 

Artikel ASP Bladet1

 

Klicka på artikeltexten för att förstora den.

 

Artikel ASP Bladet2

 

 





Artiklar om friskvårdskunskap i vardagen

29 09 2015

Boken ”Hälsa varje dag – får dig att må bättre” har fått mycket positiva omdömen av yrkesfolk som arbetar som t ex hr-konsulter, hälsoutvecklare och hälsoinspiratörer. Detta har bl a resulterat i att jag fått skriva en artikelserie för en tidning med det samlade temat ”Hälsoskolan”.

Detta är artiklarna. (Klicka på texten i artiklarna så förstoras den)

Om att investera i sitt hälsokapital:

Investera i ditt hälsokapital 35-15

Om att kosten är av vikt för hälsan:

Kosten - av vikt för hälsan 36-15

Om att motion är av vikt för hälsan:

Motion - av vikt för hälsan 37-15

Om effektiv eller ineffektiv effektivitet:

Effektiv eller ineffektiv effektivitet 38-15

Om att må ännu bättre, ännu längre:

Få dig må ännu bättre 39-15

 





Födelseannons

9 11 2013

Född: En bok

Datum: 7 oktober 2013.

Namn: HÄLSA VARJE DAG – får dig att må bättre

Skapad av: Katarina Hjärtberg och Allan Levin

Så här ser boken ut:

Färdig framsida

Bokens graviditet gick klart över tiden men utvecklingen blev ordentligt kontrollerad och redigerad. Det har nu resulterat i fördelen att det fötts en mycket välskapt bok. Det blev inte bara en bok utan riktigt många lika fina tvillingböcker samtidigt. Alla dessa väntar nu med glädje på att få någon som de får komma till och dela med sig  av all den friskvårdskunskap som de har inom sig.

För att ge dig en inblick i allt det boken begåvats med så följer här alla kapitelrubriker.

Kap 1 Vem borde tjäna pengar på din hälsa
Kap 2 Orsaken till våra behov
Kap 3 Varför behövs en viss bränsleblandning till kropp och själ?
Kap 4 Lär känna dig själv
Kap 5 Kosten – av vikt för hälsan
Kap 6 Kostträning
Kap 7 Kost – näringslära
Kap 8 Aktivitet – av vikt för hälsan
Kap 9 Effektiv eller ineffektiv effektivitet
Kap 10 Tid för tidsplanering
Kap 11 Behovet av sömn
Kap 12 Avslappning
Kap 13 Hitta nya tankemönster

Kap14 Medveten närvaro
Kap 15 Mental Träning
Kap 16 Stresshantering
Kap 17 Hur du hittar din livsuppgift
Kap 18 Kärlekens kraft
Kap 19 Tankeskolan

Boken i sig kommer inte att växa och bli större, men bokens innehåll kommer säkert att få dina kunskaper om friskvård att växa och bli större.  Så ta tillfället i akt och skaffa dig tillökning av dina kunskaper om friskvård. Här får du det i samlad form, rationellt på ett och samma ställe.

Den här boken är dessutom ett perfekt komplement till det friskvårdsarbete som varje framsynt arbetsgivare tillhandahåller till alla sina anställda. En mer lönsam och kostnadseffektiv investering i friskvård på en arbetsplats kan man knappast finna än att, för en mindre engångssumma, ge varje medarbetare tillgång till bestående friskvårdskunskap.

Mer om boken kan du läsa på http://www.aktivhalsoservice.se/halsavarjedag och tjuvkika på boken kan du göra på http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789197989831/partner/smakprov. Köper boken gör du på http://www.aktivhalsoservice.se/shop/shopProduct.asp?id=14&category=1





Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

17 02 2013

Att ge ut en bok så att den ska bli så bra som möjligt tar betydligt längre tid än vad man kan tro när man inte varit med om det tidigare. Boktexten ska gås igenom ett antal gånger, både vad gäller formuleringar och språkligt så att allt ska bli rätt. Dessutom ska bokens omslag få en lämplig utformning. Att det tagit längre tid än väntat har medfört det positiva att innehållet blir än mer givande för läsaren. Det kommer att vara till nytta för dig när du fått boken i din hand.

Boken har fått sin titel och den är: HÄLSA VARJE DAG – får Dig att må ännu bättre. 

För att ge dig en inblick i vad den här boken om friskvård kan göra för dig så kommer här ett urval av kapitelrubrikerna:

– Vem borde tjäna pengar på din hälsa?

– Varför behövs en viss bränsleblandning till kropp och själ.

– Kosten – av vikt för hälsan

– Kostträning

– Aktivitet – av vikt för hälsan

– Effektiv eller ineffektiv effektivitet

– Tid för tidsplanering

– Behovet av sömn

– Stresshantering

– Avslappning

– Mental träning

– Kognitiv beteendeterapi

– Mindfulness

– Tankeskola

Som du kan se av dessa kapitelrubriker så kommer det här boken att kunna hjälpa dig till både kropp och själ med sådant som är bra att träna på för att det ska bli ett hälsofrämjande friskvårdsutövande.

Här följer också ett avsnitt ur förordet  som ytterligare ger dig en uppfattning om vilken nytta du får av boken:

”Det vanliga är att man läser en bok en gång, tycker något om innehållet och ställer sedan undan den för att börja på nästa.

Men den här boken är inte en sådan bok. Det här är en bok som kan hjälpa dig till en mer hälsofrämjande tillvaro. Din insats för att nå dit är att du läser innehållet tillräckligt antal gånger, tills det gett dig de insikter och den stimulans som behövs för att få dig att förstå och uppskatta värdet av att nå dessa mål.

Det räcker inte att göra en sak en gång för att bli bra på det. Det gäller inte minst för den som vill få ut det mesta och bästa av innehållet i den här boken.

När du läser innehållet i boken, tänk på att det här gäller dig själv. Hur passar det som skrivs, in på just dig? När dina beteenden stämmer in på det som beskrivs i boken så har du givit dig själv goda möjligheter att må bra.

Genom att läsa med eftertanke och jämföra din tillvaro och vardagsrutiner med innehållet i de olika kapitlen så kan du själv bilda dig en uppfattning om allt som kan hjälpa just dig till bättre förutsättningar för ett friskare liv.”

Sammanfattande kan man uttrycka det här på följande sätt:

Det är Dig den här boken gäller.

Du får kunskap som hjälper hela Dig.

Den här boken vill och kan hjälpa Dig till ett mer hälsofrämjande friskvårdsutövande. Vill Du?

Ytterligare anledning till varför du får nytta av en bok som denna är att:

Det är bara Du själv och ingen annan som har det hela och fulla ansvaret för Din egen hälsa och vad Du gör med den, såväl i tanke som i handling.

Den slutgiltiga framställningen av boken är nu i full gång och den kommer att bli utgiven nu under våren.

Vill du förbeställa boken så kan du göra det redan nu. Bokens ISBN nummer är 978-91-979898-3-1.

För mer info eller beställning ta kontakt här via bloggen eller gå till webbsidan http://www.aktivhalsoservice.se





Snart kommer friskvård på bok

17 02 2012

Har du också svårt att komma ihåg olika tips eller råd som du hört, sett eller läst om när det gäller kost, motion, träning, avslappning, stresshantering,  mental träning eller annat som har med friskvård att göra.

Vill eller behöver du veta mer om t ex:

– Kan jag spara in på kostnader genom att hålla mig frisk?

– Finns det flera sätt att hjälpa sig själv att må bra på?

– Vad och hur mycket bör jag äta?

– Hur var det nu jag skulle göra för att motionspasset skulle göra mest nytta?

– Hur var det jag skulle slappna av på bästa sätt?

– Hur kan jag hantera min stress?

– Jag läst och hört om mental träning, men hur är det man gör?

Snart kommer du att kunna få hjälp att när som helst kunna uppdatera ditt minne när det gäller sådant som du själv kan och helst bör göra regelbundet för att hjälpa dig själv att hålla dig frisk och känna att du mår bra.

Denna hjälp består av en handbok i friskvård. En bok som för alltid framöver kommer att vara ditt minne när du behöver eller vill påminna dig hur och vad som är lämpligt att göra för att du ska kunna hjälpa dig själv att bibehålla din hälsa så bra som möjligt.

I boken kommer du att finna kapitel som  handlar om vem som bör tjäna pengar på din hälsa, om orsaken till våra behov, om vilken bränsleblandning som är bra för kropp och själ, om att lära känna dig själv, om kost, kostträning och näringslära, om vikten av aktivitet, om effektivitet,  om tidsplanering, om sömn, om avslappning, kognitiv beteendeterapi, mindfulness, mental träning, stresshantering och en tankeskola.

En av de saker som blir speciellt bra med den här boken är att innehållet kommer att ge dig en heltäckande överblick över och insikt om vad du kan och bör göra för att bättre tillgodose dina behov av friskvård.

Den här boken blir därmed ett utmärkt komihågstöd och ger dig en ökad förståelse för betydelsen av att sköta om hela dig. Såväl fysiskt som mentalt. Det här är således inte en bok som du bara läser en gång utan en bok som du med lämpliga mellanrum läser om och om igen för att inte glömma något av det friskvårdsutövande som du regelbundet bör ägna dig åt för att minska risken att du drabbas av någon form av ohälsa.

Vem kommer då att ha nytta av den här boken? Jo, innehållet är utformat så att alla kan ha nytta av den, oavsett ålder och hälsotillstånd.

I och med att innehållet är utformat som en handbok i friskvård så kommer den här boken att vara till stor nytta i många olika sammanhang då texterna ger kunskap om hur man på ett bra sätt bör utöva och förbättra sina friskvårdsinsatser i sin vanliga vardag.

Exempelvis blir boken ett perfekt komplement och en självklar del i alla arbetsplatsers friskvårdsarbete. Passar lika bra att nyttjas även inom idrotten, primärvården, företagshälsovården, studieförbund och skolor.

Kort sagt i alla sammanhang där man vill sprida och ta till sig kunskap om friskvård som stimulerar och inspirerar till vad var och en ska kunna hjälpa sig själv med för att uppnå bästa möjliga för hälsa i sin vanliga vardag. Läsaren får med andra ord sina tankar fyllda med hälsa.

Boken kommer ut i september 2012.

Kommer att skriva mer här om bokens innehåll, så titta gärna in här på bloggen lite då och då.

Vill du veta mer om vilken nytta du / ni kan få av boken, hör då gärna av dig.





Styr du över stressen eller den över dig?

29 04 2010

För att undvika att bli stressad, komma ur stress eller tappa kontrollen över stressen finns det flera olika ”verktyg” som är mycket användbara, bara du har kunskap om dem. Med hjälp av dessa kan du hantera stress på ett lämpligt sätt.

Vad som stressar en person behöver inte göra det för en annan. Rätta dig inte efter när någon annan känner stress av något. För att du bättre ska klara dig från stress så går det mycket lättare om du känner dig själv tillräckligt väl. Då kan du undvika att gå över dina gränser för när du kan få en stressreaktion av något.

Symtom på stress kan vara att vara splittrad i tankarna, ha svårt att koncentrera sig och göra flera saker parallellt, lättare  bli irriterad, sämre tålamod, svårt att slappna av, sova sämre, vakna på natten och ha svårt att somna om. Symtom kan också vara  huvudvärk, muskelspänningar eller magbesvär.

Hamnar du i situationer som du upplever stressframkallande, tänk då på att det är du själv som kan och bör göra det som är nödvändigt för att det inte ska fortsätta. Det är ingen annan som kan göra det åt dig. Läs hela inlägget här »





Orkar du vara så aktiv du behöver och vill?

16 04 2010

Symtom som ont i muskler, inte orka normalt, känna sig trött eller att lättare bli stressad kan många gånger bero bristande fysisk aktivitet.

Att hålla en viss nivå av fysisk aktivitet är i högsta grad en färskvara. Därför behöver du och alla andra vara fysiskt aktiva varje dag. Dels med motion som behövs för att ha en bra kondition och dels med styrketräning som behövs för att minska risken att få ont i muskulaturen. Fysisk aktivitet hjälper både kropp och själ att må bättre. Det är av mycket stor betydelse för att motverka uppkomsten av många olika symtom, besvär och sjukdomstillstånd. Värt att tänka på är att ju mindre du ägnar dig åt motion och annan träning desto större risk utsätter du dig för att drabbas av någon form av ohälsa.

Om Du redan har besvär, vänta inte med att göra något aktivt för att komma till rätta med dessa besvär. Det blir i stället, nästan alltid, värre om Du inte gör något åt det. Ju fler gånger ett symtom återkommer, desto mer ökar risken för att det blir mer påtagligt och blir då allt besvärligare att bli av med.

Därför är det alltid bäst att stärka kroppen förebyggande, helst med olika aktiviteter. På så vis stärks dina muskler så att du minskar risken för att få ont. Aktivitet bidrar även i högsta grad till att förbättra konditionen så att ork och prestationsförmåga blir bättre. Därmed ökas också din stresstålighet. Din tankeförmåga blir bättre. Dessutom är det bra för hjärtat och blodcirkulationen i hela kroppen. Det minskar även risken för benskörhet. Läs hela inlägget här »








Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.